Fietsen in Denemarken

Met onze twee kinderen Niek (5 jaar) en Britt (3 jaar) zijn we in 2009 van Kolding in Jylland, Denemarken naar Kopenhagen gefietst. Het was onze eerste fietsvakantie met de kinderen en het was een geweldige ervaring. Nadat we in 2007 onze auto hadden verkocht zijn we in 2008 met een huurauto op vakantie geweest. Toen we op de terugreis met die auto en verveelde kinderen urenlang in een Duitse file stonden besloten we om het volgende keer zonder auto te proberen. Omdat we graag bij onze Zweedse familie langs wilden was het idee al snel geboren om in Denemarken te gaan fietsen en daarna door te gaan naar Zweden. Niet te veel steile heuvels, goede fietspaden en een prima treinverbinding met Utrecht overtuigen ons. We kiezen voor overnachtingen in huisjes en jeugdherbergen, die kan je meestal wel voor één of twee dagen reserveren in het hoogseizoen.
Heenreis
Op 26 juli zijn we uit Utrecht per nachttrein richting Denemarken vertrokken. De bagage past in 6 fietstassen, en we hebben onze twee toerfietsen met één kinderzitje en een fietskar bij ons. Het kost wat moeite om al die spullen op het perron en in de trein te krijgen, maar met wat hulp gaat het zonder dat er iets op het perron achterblijft. Meteen als de trein van het station wegrijdt hebben we een echt vakantiegevoel. Het duurt lang voordat de kinderen slapen in onze eigen slaapcoupé maar het is heel knus.

Het uitstappen in Kolding is moeizaam: de wagon met de fietsen komt niet bij een perron uit. Volgens de conducteur hadden ze ons in Utrecht nooit kaarten voor de fietsen mogen geven tot Kolding. Gelukkig wil hij ons wel helpen om de fietsen en de fietskar door twee coupés naar voren te brengen zodat we er daar goed uit kunnen. We veroorzaken een vertraging van 10 minuten, maar dan staan we wél met onze fietsen en bagage op Deense bodem en kan het fietsen beginnen.

Etappe 1: Kolding – Billund (Legoland)
De eerste dag fietsen we 47 kilometer, naar Billund. Het reisdoel is de camping vlak bij Legoland. We moeten wachten in Kolding voordat we bij een bakker een ontbijtje kunnen halen, zo vroeg zijn we. Maar als we dat op hebben gaan we op pad. Na 5 kilometer is het al raak: de fietskar heeft een lekke band. Gelukkig hebben we reservebanden bij ons en dus zijn we na een kwartier al weer onderweg. De route loopt over mooie landweggetjes en onverharde, brede natuur- en bospaden.
Zo nu en dan valt er lichte regen maar als je fietst is dat geen enkel probleem. De regenjassen blijven in de tas. Onderweg is er tijd genoeg om te stoppen op plekken waar de kinderen lekker kunnen spelen. De heuvels volgen elkaar snel op, maar het is (nog) nergens zo steil dat we eraf moeten. Om 4 uur ’s middags zijn we in Billund. Daar blijven we een volle dag om Legoland te bezoeken.

Etappe 2: Billund – Daugård (aan de noordzijde van de Vejle fjord)
De weg vanaf Billund staat vol met auto’s op weg naar Legoland. Maar na anderhalve kilometer is de weg en het land leeg. We fietsen vandaag 52 kilometer, maar er zitten een aantal pittige heuvels in. De route wordt wel goed aangegeven, we fietsen steeds lokale (nummer 34 tot aan Vejle) of landelijke (nummer 5 vanaf Vejle) fietsroutes. Vooral op het stuk vanaf Vejle langs de kust van de fjord wordt de weg steeds smaller en steiler. Tot we in het bos een helling voor de kiezen krijgen die onneembaar is, we moeten de boel met z’n allen omhoogduwen. Dit beteken dus de gestippelde fietsroutes op de kaart – moeilijk begaanbaar. Redelijk uitgeput komen we aan op de camping, waar we in een heel mooi houten huisje met uitzicht op zee kunnen uitrusten.
Ook hier blijven we een dag, om lekker in de zee te zwemmen aan het kleine strand van Daugård. Het weer wordt minder, er is veel wind. Op onze rustdag is er ook veel regen.

Etappe 3: Daugard – Skanderborg
Nog steeds veel wind, maar we hebben ‘m vandaag in de rug als we recht naar het noorden fietsen. Fietsroute 5 gaat helemaal via de kust naar Horsens, wij steken binnendoor naar de Horsens fjord over route 53. We zijn rond lunchtijd in Horsens, drinken een lekkere cappucino in het centrum en eten broodjes in het park. De middagetappe is lang, vandaag maken we in totaal 60 kilometer. Het weer is beter geworden, minder wind en veel zon. Om ons heen wuift het graan schitterend heen en weer. Een mooie felwitte kerk bovenop een heuveltop, en we passeren het hoogste punt van Denemarken (maar dat dat zo is, zien we pas ‘savonds op de kaart). Bij Ejer komen we ook terecht in de Tour van Denemarken, al dat publiek blijkt dus niet voor ons langs de kant te zitten. We moeten afstappen en langs de kant naar de echte profs kijken die iets sneller gaan dan wij. De kinderen vinden het allemaal prachtig. Daarna gaat het bergaf in volle vaart, en onderaan de heuvel blijkt een punaise de weg naar Kita’s binnenband te hebben gevonden. Tegen zessen rijden we het terrein op van de jeugdherberg in Skanderborg, die prachtig is gelegen aan het grote meer omringd door bossen. Ook hier blijven we een dag, om Kita’s 40e verjaardag te vieren, cappuccino te drinken met Deense kage, Skanderborg te bezichtigen en en mooie boottocht te maken op het meer.

Etappe 4: Skanderborg – Ǻrhus
Het is maar 35 kilometer naar Ǻrhus, onze volgende stop. Toch doen we er nog 4 uur over om daar te komen. We hebben er een 4-persoonskamer in de jeugdherberg gereserveerd. We rijden Skanderborg uit via fietsroute 14, waar vlak na het oversteken van de snelweg een hele pittige klim in zit. En er volgen meer heuvels waar onze conditie sterk van toeneemt. Via de landelijke fietsroute 4 gaat de route verder. Als we Ǻrhus zien liggen komen we terecht in het volgende sportieve evenement: de halve marathon van Ǻrhus rond de Brabrand Sø. Die loopt recht over een flink deel van onze fietsroute. Gelukkig zijn de fietspaden hier breed genoeg en kunnen we door fietsen als de grootste horde lopers voorbij is. De jeugdherberg ligt helemaal in het noorden van de stad, dus we gaan dwars door het centrum, langs de haven en tegen opnieuw een pittige heuvel omhoog. De receptie van de jeugdherberg gaat pas twee uur later (om 16:00) open. We laten onze spullen achter in de ontvangstruimte, en rijden terug het mooi gemoderniseerde centrum in om daar alvast lekker te eten. De jeugdherberg ligt in een bos op een klif aan de kust, en je kunt met een trap omlaag naar de zee waar een traditioneel houten strandbad ligt. Daar gaan we ‘sochtends eerst even zwemmen voordat we inschepen op de boot die ons naar Kalundborg op Sjælland gaat brengen.

Ook daar hebben we een plek gereserveerd in de jeugdherberg. Bij het inschepen op de boot een leuk gesprek met 2 oudere Franse echtparen die van Nantes naar Oslo (!) fietsen. Dat willen wij ook!! In Kalundborg (hele mooie kerk met 5 torens) blijven we een volle dag, we maken er een mooie fietstocht naar het uiterste puntje van het schiereiland Røsnæs (mooie vuurtoren en natuur!). Goed voor zo’n 35 kilometer heen en terug, maar zonder bepakking toch wat makkelijker.

Etappe 5: Kalundborg – Holbæk
De heetste dag van de vakantie. De zon brandt de hele dag, er is geen wind. Er moet 60 kilometer worden gefietst, vooral door open veld. We rijden verder langs fietsroute 4. We missen tijdens deze tocht vooral leuke plekjes om cappucino te drinken met een lekker stuk taart, maar verder is de stemming prima. Net als we door onze watervoorraad heen zijn doemen de supermarkten van Holbæk op. En gezellige terrassen, we eten een lekker ijsje en rijden door naar de camping. Die is voorzien van zwembad, naast de overal aanwezige Deense springkussens dus wat afwisseling voor de kinderen. De zee vinden ze toch nog wat te koud om volop in te duiken maar het zwembad is precies wat er nu nodig is. Hier wilden ze graag langer blijven, maar we hebben hier geen rustdag gepland omdat we graag wat meer dagen in Roskilde willen blijven waar we de volgende dag naar toe fietsen.

Etappe 6: Holbæk – Roskilde
Hier staat 45 kilometer voor, maar dat blijkt in de praktijk wat langer. Opnieuw stralend weer. We volgen fietsroute 40 langs het water van de Inderbredning, over paden waar het onkruid en de brandnetels hoog langs de kant staan. Mooi, maar lastig fietsen. De fietskar is er soms ook net iets te groot voor. En dus gaat het wat langzamer. Als we het water hebben verlaten gaat het zo’n 8 kilometer langs een grote weg, eigenlijk de eerste keer dat we zo dicht langs auto’s fietsen. Daarna vervolgt de route naar de Roskilde fjord. Ook hier is het fietspad soms smal en steil. Het water van de fjord is hier erg mooi. We stoppen bij een fraaie baai waar mooie zeilschepen liggen te dobberen en we het water niet langer kunnen weerstaan. Daarna voert de weg dwars door Roskilde naar de camping, die aan de andere kant van de stad ligt (bij Veddelev). Ons huisje heeft mooi uitzicht over het water en Roskilde. We brengen hier twee dagen door en bezichtigen de stad en het vikingmuseum.

Etappe 7: Roskilde – Kopenhagen
De laatste echte fietstocht voert naar de jeugdherberg in Bellahøj, een wijk ten noordoosten van het stadscentrum. Ook 45 kilometer. Daarvan gaat de laatste 17 kilometer door de stad, eerst langs de kuststrook met mooie stranden, daarna in een wijde boog door een langgerekt stadspark. Vrijwel helemaal op vrijliggende fietspaden, we volgen grotendeels route 4 en verlaten die pas als we dicht bij het centrum zijn. De jeugdherberg is groot en niet sfeervol, er is wel een speeltuin achter en we kunnen er koken in een kingsize keuken waar verder helemaal niemand is. Roel gaat ‘savonds de stad in om treinkaartjes te kopen en treintijden te checken voor de trein naar Zweden. Kita kan haar rug eindelijk de rust geven die er nodig is, de laatste dag was voor haar wat pijnlijk.

Zweden
Omdat er tussen Kopenhagen en Sölvesborg geen mooie fietspaden zijn en 180 km fietsen over autowegen ons geen goed plan lijkt doen we dit stuk met de trein. Het laatste stuk van Sölvesborg naar Mjällby doen we weer op de fiets. In de Zweedse treinen van Skänetrafiken die over de Öresundbrug rijden kun je prima terecht met je fiets. Voor de prijs die je normaal voor een retourtje met de auto over de brug betaalt kun je met het hele gezin retour inclusief fietsen in de trein naar Sölvesborg. In Zweden brengen we nog vier volle dagen door bij de familie. Op 14 augustus gaan we met de trein terug van Sölvesborg naar Kopenhagen, om daar over te stappen op de nachttrein die weer terugrijdt naar Utrecht. Daar komen we de volgende dag om 10:00 aan.

De route hebben we gereden met behulp van de goede fietskaarten van de Dansk Cyklist Forbund. Voor deze tocht hebben we drie deelkaarten gebruikt: Sydjylland, Ǿstjylland en Nordsjælland. Jeugdherbergen in Denemarken zijn prima te reserveren via www.danhostel.dk. De meeste Deense campings verhuren ook kleine huisjes, die je vaak ook voor losse dagen kunt reserveren. Een fietskar kan in de internationale trein van Utrecht naar Kopenhagen gewoon mee op een kaartje voor een fiets, en in Zweden hebben we er ook geen problemen mee gehad. We hebben gereden met een Dolphin fietskar (ook Deens fabrikaat), daar kunnen bij slecht weer beide kinderen naast elkaar in zitten en hij heeft (zij het beperkte) bagageruimte.